Solceller på garage

Ladestandere som er optimeret til solceller

OBS. Der sker vildt meget på dette område for tiden og der kommer hele tiden ny produkter og opdateringer. Hvis du har gode råd eller erfaringer, så skriv gerne i kommentarfeltet.

Det er fantastisk fedt at oplade elbilen med strøm fra mine solceller. Det kræver dog også lidt arbejde at være mere opmærksom, når solen skinner, så det kan oplade elbilen. Jeg har et 6,3 kWp solcelleanlæg på garagen og en hybrid inverter fra tyske Sonnen.

Jeg oplader elbilen med mest muligt solcellestrøm. Den bedste periode er selvfølgelig fra maj-oktober, hvor der er flest solskinstimer, men der er også enkelt gode dage i vintermånederne. I perioden juni 2023 til oktober 2023 har jeg f.eks. ladet elbilen med 73 % egen produceret strøm – det er da kun til at bliver glad i låget af!

Ladestandere til solceller

Jeg har prøvet forskellige ladestandere og jeg undersøger stadigvæk markedet for at blive ved med optimere min opladning af elbilen for forbrug af strøm i huset. Jeg startede med Charge Amps Halo (+ deres AmpGuard) ladestander, men jeg har det sidste år brugt en SonnenCharger. Begge ladestandere har begge fungeret ok, men muligheden for at lade med én lavere hastighed end 4,1 kWp (ved ren solcellestrøm) har ikke været muligt med de to laderstander.

Mit solcelleanlæg producerer sjældent mere 4,1 kW, da jeg har et mindre solcelleanlæg på 6,3 kWp og derfor skal jeg tillade import fra elnettet som supplerer op til minimum effekt. Jeg har dog fået en ny og bedre løsning i forhold til brugervenlighed og optimering af solcellestrømmen til opladning af elbilen med Solar Manager og en Easse-lader.

Med Solar Manager styringen kan bilen nu allerede starte opladningen, når der er en overskudseffekt på minium 1,4 kW ved 1-faset ladning. Det smarte ved dette setup er at laderen automatisk skifter mellem 1 og 3 faset ladning, så der ikke skal købes strøm på nettet.

Læs mere om mit projekt med Solar Manager på linket her:

Solceller og elbilsopladning

I nedenstående indlæg vil prøve at besvare følgende spørgsmål:

  • Hvilken ladestander skal jeg vælge, når jeg har solceller?
  • Er det muligt at oplade elbilen med kun med solcellestrøm?
  • Kan det betale sig at oplade elbilen med strøm fra solcellerne?

Overvejelser ved opladning af solcellestrøm

Først og fremmest er der nogle overvejelser du skal gøre dig, hvis du gerne vil oplade med solcellestrøm. 

  • solen skinner mest i dagtimerne og bilen skal derfor være hjemme i det tidsrum for at udnytte sol bedst. 
  • det er ikke muligt at få muligt at få tilbagebetaling af elafgiften (refusion) for den strøm, du bruger til opladning af bilen.*
  • du skal have lyst til at følge med i din strømproduktionen på din solceller, så du kan få mest mulig strøm på din bil. 

* OBS. Clever betaler pt. refusionsudgifterne af egen lomme. Denne ordning udløber 1. januar 2024, så der der ingen mulighed få tilbagebetaling af elafgiften.

solceller på fladt garagetag
Solceller kan sagtens bruges til at lade elbilen op med den rette oplader og styring.

Ladebokse med automatisk faseskift

Når du skal oplade bilen med solcellestrøm skal solcellerne producere en vis mængde strøm før opladningen kan starte. Der er mulighed for at lade på 1 eller 3 faser, som har betydning for hvornår opladningen kan starte. 

Det er bedst, hvis ladestanderen har en heldynamisk ladeeffekt mellem 1,4–22 kW (dvs. at ladestanderen kan lave faseskift mellem 1- og 3-faset opladning). Hvilket giver den bedste mulighed i forhold til opladning med solcellestrøm. 

Ladeeffekt mellem 1,4-22 kW

Nedenstående ladestandere understøtter pt. faseskift ved solcelleproduktion med en effekt mellem 1,4–22 kW. Det er selvfølgelig mest bekvemmeligt, hvis laderen kan skifte mellem automatisk mellem faserne, men i praksis er det oftest godt nok at have laderen kørerende på én fase (hvis den kan), da biler så kan starte opladning allerede ved 1,4 kW. Det er især godt, når det er et mindre solcelleanlæg.

LaderAutoManuel4GWLANLANBTEgen styringSolar Manager
Alfen EVE Single S-line x*xx
Alfen EVE Single Pro-linex*xx
Alfen EVE Double Pro-line*xx
Easee Homex*xxxEasee Equalizerx
(cloud api)
Easee Litex*xxxEasee Equalizerx
(cloud api)
go-e Charger HOME+ & Homefix V3x*xeControllerx
go-ego-e Charger Gemini & Gemini flexx*x(x)eControllerx
Fronius Wattpilot Homex*x
Mennekes Amtrom Compact 2.0sx*xRS485
Weidmüller AC smart Eco, Value og Advancedx*xxx
Zaptec Go & Prox*xxZaptec Sensex
(cloud api)
Zappi by MyEnergix**
(manuelt skifte på lader)
xEddi
Ratio Electric Solar Boxx**x
Ladebokse med automatisk faseskift med effekt mellem 1,4 kW og 11 kW

*disse lader kan lave et automatisk skifte mellem 1 og 3 faset ladning ved brug af et Home Energy Management System f.eks. Solar Manager eller firmaets eget modul som Easee Equalizer, Zaptec Sense, Eddi eller go-e Controller.

Ladere som kan bruges med solceller

Ladere som er optimeret til solceller, men som desværre ikke kan lave faseskift, hvilket vil sige at de først sender strøm til bilen, hvis solcelle-produktionen er 4,1 kW eller højere (laderen kan dog godt lade, hvis der hentes strøm fra nettet samtidig, men det vil man helt undgå). 

Følgende modeller kan bruges med solceller:


Hvorfor købte jeg ikke en anden lader?

Da jeg selv købte ladestander og solceller i 2021 var det ikke særlig udbredt mht. opladning af elbilen med solcellestrøm. Der var ikke mange producenter på det tidspunkt som kunne levere ladestandere med automatisk faseskift. Og for at sige det lige ud, så var det desværre ikke noget sælger eller jeg selv var opmærksom på, da jeg købte mit solcelleanlæg og laderstander.

Efter mit kendskab med ChargeAmps Halo og SonnenCharger ærger det mig, at de ikke kan bruge 1 fase eller lave skifte mellem faserne. Hvilket gør at jeg ikke på sammen måde kan udnytte min solcelleproduktion som jeg rigtig gerne vil. Derfor bruger jeg ikke disse to modeller mere.

solceller på taget
Solceller lægges på taget af min garage.

Energisystemer – HEMS (EMS)

Der er på det sidste begyndt at ske en del med forskellige management-systemer “HEMS” (Home Energy Management System) eller bare EMS, som kan styre husets energi. I forhold til solceller, så er der et par systemer som jeg synes er interessante:

Disse systemer er noget jeg i fremtiden vil dykke mere ned i og bliver meget klogere på. Jeg drømmer nemlig om at kunne udnytte endnu mere af min egen solcellestrøm.

Jeg tror at der i fremtiden vil komme endnu større fokus på Home Energy Management Systemer (HEMS) for at øge ens energieffektivitet og spar penge på den lange bane. Det er meget bedre at bruge strømmen selv end at sælge den til dagens spotspris.

Hvilke HEMS-system er længst fremme?

Der findes flere HEMS systemer på markedet, men som Heartbeat, Solar Manager og Watts Energi. Det er dog helt klart Solar Manager som pt. er længst frem med udviklingen. Men det bliver spændende at se om de andre systemer kan følge trop.

Solar Manager er et specialiseret HEMS-system, der er skabt med fokus på optimering af solenergiproduktion og energiforbrug. Her er nogle af de fordele, der gør dette system til en førsteklasses løsning for solcellebrugere:

1. Realtids solenergiovervågning

Solar Manager giver dig en detaljeret og præcis overvågning af din solenergiproduktion i realtid. Dette betyder, at du altid kan se, hvor meget elektricitet dine solpaneler genererer, og hvordan dette varierer i løbet af dagen.

2. Optimering af energiforbrug

Systemet bruger de data, det indsamler om din solenergiproduktion, til at optimere dit hjemmets energiforbrug. Dette inkluderer automatisk styring af apparater, så de bruges, når solen skinner mest, hvilket maksimerer din egenforbrug af solenergi.

3. Lavere energiomkostninger

Ved at maksimere din egenforbrug af solenergi reduceres din afhængighed af det traditionelle elnet, hvilket kan føre til betydelige besparelser på dine energiregninger.

4. Mindre CO2-aftryk

Brugen af solenergi er en af de mest miljøvenlige måder at generere elektricitet på, da det ikke udleder drivhusgasser. Ved at øge din solenergiproduktion og reducere dit forbrug fra fossile brændstoffer, hjælper du med at reducere dit CO2-aftryk.

5. Integration med smarte enheder

Solar Manager kan integreres med andre smarte enheder i dit hjem, såsom smarte termostater, lys og apparater. Dette gør det muligt for dig at oprette automatiseringer, der yderligere forbedrer dit hjemmes energieffektivitet og komfort.

6. Langsigtet investering

Solenergisystemer har en lang levetid, og Solar Manager er designet til at forbedre din investering ved at optimere dit energiforbrug i mange år fremover. Det betyder, at du får glæde af besparelser og bæredygtighedsfordele i årtier.

7. Brugervenlighed

Solar Manager er intuitivt og nemt at bruge. Det tilbyder en brugervenlig grænseflade, der giver dig fuld kontrol over dit solenergisystem og hjemmets energiforbrug.

Konklusion

Solar Manager er en førsteklasses HEMS-løsning for dem, der ønsker at maksimere deres solenergiproduktion, spare penge på energiregninger og reducere deres miljøpåvirkning. Dets realtids solenergiovervågning og intelligente styring af energiforbruget gør det til et værdifuldt værktøj for solcellebrugere, der ønsker at få mest muligt ud af deres investering i grøn energi. Med Solar Manager kan du nyde fordelene ved solenergi på en endnu mere effektiv måde, hvilket gør det til et af de mest avancerede og værdifulde HEMS-systemer på markedet i dag.

FAQ

Hvad er et Home Energy Management System?

Et Home Energy Management System (HEMS) er en teknologi, der hjælper dig med at styre og optimere dit hjemmes energiforbrug. HEMS kan bruges til at overvåge og kontrollere forskellige funktioner i dit hjem, såsom belysning, varme- og kølesystemer, apparater og underholdningsenheder, og kan give dig mulighed for at tage mere informerede beslutninger om dit energiforbrug.

Hvordan fungerer et Home Energy Management System?

HEMS fungerer ved at overvåge dit hjemmes energiforbrug i realtid og give dig adgang til denne information via en app eller et dashboard. Du kan bruge denne information til at identificere områder, hvor du kan reducere dit energiforbrug, og til at programmere dit system til at tage hensyn til dit budget og energiforbrugsmål.

For eksempel kan du programmere dit HEMS til at slukke for belysningen i rum, der ikke er i brug, eller til at regulere temperaturen i dit hjem baseret på tidspunkter på dagen. Du kan også bruge HEMS til at optimere dit hjemmes energiforbrug ved at programmere dine apparater til at køre på tidspunkter, hvor energipriserne er lavere.

Hvad er de typiske tilslutninger til HEMS

Solceller

Et (PV) solcelleanlæg er ofte det første skridt til et HEMS, da det giver husholdningerne mulighed for at blive uafhængige af nettet (og de stadig mere ustabile elpriser) og bruge lokalt produceret elektricitet til at drive de energiforbrugende aktiver i hjemmet. Dette omfatter normalt en inverter til at konvertere solenergien til brugbar energi, der driver husholdningsenheder.

Batteri

Et batteri kan opbevare den overskydende solenergi, når solen skinner, og gør det muligt at bruge det senere, når det er nødvendigt.

Varmepumpe

En varmepumpe er en højeffektiv varmeenhed, der drives af elektricitet, der udvinder varme fra en ekstern kilde i stedet for at producere den. Den kan drives af solcellerne og bliver derfor en mere almindelig del af HEMS.

Elbil

Elbiler (EV) er et andet fleksibelt energiforbrugende aktiv. Fordi de normalt sidder i lang tid, kan deres opladning flyttes til perioder, hvor enten solenergiproduktionen er høj, eller elpriserne er lave. Bilen skal kobles til HEMS via en landestander eller anden smart EV-oplader.

Smartmeter

Et smartmeter er et vigtigt element i et HEMS, da det giver realtidsinformation om husholdningernes forbrug.

Husholdningsapparater

Forskellige husholdningsapparater som vaskemaskiner eller køleskabe kan også styres intelligent for at optimere deres elforbrug.

53 tanker om “Ladestandere som er optimeret til solceller”

  1. Tak for din kortlægning her. Jeg har været på jagt efter en smart lader som kan udnytte solcellestrømmen bedst muligt. Det ser ud til at Easee og Equalizer er løsningen for mig. Jeg mangler “blot” svar fra netselskabet om HAN-porten i den nye afregningselmåler jeg har fået monteret er aktiv.

    1. Hej Anders.
      Godt at høre. Jeg har desværre ikke prøvet Easees Equalizer endnu, men du må meget lige give en melding hvis du går den vej. Jeg vil rigtig gerne høre mere om deres produkt og din oplevelse. Jeg får selv installeret Easee laderen og Solarmanager i morgen, så glæder mig meget til at prøve det af.

      1. Jeg har åbenbart taget forskud på glæderne. Easee kan åbenbart ikke for nuværende lade ud fra EV-produktion. WallBox kan, men den mangler i min optik muligheden for at regulere ladestyrken langt ned.

        Jeg hører meget gerne hvordan det går med Easee og Solarmanager.

        Jeg har fået HAN-porten aktiveret af netselskabet og jeg håber der findes en mulighed for at benytte dét sammen med en smart lader.

        1. Æv. Jeg er dog blevet glædelig overrasket over Easee-laderen og Solarmanager. Det ser virkelig lovende ud. De sidste par dage har min eget forbrug af solcellestrømmen ligget på (Self-consumption) 85%-95%, hvor det normalt ligger ved 70%. Jeg er ved at skrive lidt mere om Solarmanager. Så der kommer noget snart.

          1. Hej Rasmus
            Jeg står og skal finde en lader til mit system. Solar manager virker dyr med abonnement på. Hvad er der af gratis installationer måske der samarbejder med en teslalader.

  2. Hej Rasmus.
    Fedt med nogle “real life experiences”.
    Vi har lidt brug for råd og vejledning.
    Vi har bestilt en Kia Niro EV elbil, og håber den kan leveres inden nytår.
    Men vi skal ud have en ladeboks, der kan arbejde sammen med vores solcelleanlæg fra 2017 (størrelse 7,95 kWp).
    Vi får skiftet vores elmåler på onsdag, til en summationsmåler. For at få bedst udnyttelse af vores solenergi.
    Vi kigger mest på Easee laderen, men ved ikke helt om den kan fjernstyre (via app), så vi får den optimale udnyttelse af vores egenproduktion, når denne er tilgængelig.
    Vil du anbefale Easee til vores behov og skal vi evt. overveje at tilkøbe en en manager eller Easee equalizeren?
    Vh Lykke

    1. Hej Lykke.
      Tak for din besked. Jeg er selv meget glad for Easee-laderen, men den kan ikke stå alene i forhold til smartopladning. Der skal styring til fra Solar Manager eller Easee Equalizeren. Jeg har desværre ikke selv prøvet Equalizeren, men hvad jeg kan læse, så har den på ingen måde de samme muligheder og features som Solar Manager.

      Uden at kende jeres kørselsbehov og jeres mulighed for at lade, når solen skinner, så ville jeg selv vælge Easee-laderen og Solar Manager. Læs lidt om den her: https://www.lifelab.dk/solar-manager/

      Jeg håber at elbilen kommer snart, så I kan nyde at få lidt solcellestrøm på bilen. Skriv gerne tilbage med jeres valg.

  3. Hej Rasmus.
    Tak for din tilbagemelding.
    Når man læser om Easee laderen står der “man kan styre og overvåge sit forbrug gennem appen”. Men det kan man så ikke hvis man har solceller?
    Ved du om der er andre produkter end Solar Manager som kan det samme?

    Vi har stadig ikke fået vores elbil.

    1. Hej Lykke.

      Jeg har stadigvæk Easee appen installeret og den viser fint mit forbrug (den styrer dog ikke opladningerne, det gør jeg gennem Solar Manager).

      Jeg har flere gange kigget på Smappee.com som kan en masse. Jeg synes dog at det virker til at være lidt mere besværligt at komme igang med dette system. Jeg har dog ikke prøvet det, men jeg har hørt om flere som taler godt om det.

  4. Jeg er helt ny på EL-bil og venter på at få installeret solceller, kan det passe at Clever ikke understøtter solcelle energi opladning ved skift imellem 1 og 3 fase

    1. Hej Søren. Jeg kender desværre ikke Clever helt i detaljerne, men så vidt jeg ved er det ikke muligt for Clever-laderen at skifte mellem 1 og 3 faset ladning. Clever betaler dog (en form for refusion) til folk som har solceller, men det er et beløb som de betaler af egen lomme, så hvorlang tid de vil gøre det endnu er ikke til at vide. Håber det kan bruges? Hilsen Rasmus.

  5. Hej Rasmus,

    Spændende læsning 🙂

    Jeg har netop købt en ny solcellelader fra ampera.dk den kan skifte mellem 1 og 3 faser via app,
    spændende når jeg får den prøvekørt 🙂

    De ladere jeg har brugt hidtil, har kørt fint på 2 faser (når jeg undlader fase L3) det har jeg brugt da mit solcelle anlæg er 2 faset, hvordan tænker du de solcelle ladere med auto skift vil køre med fase L1 og L2 ?

      1. Det blev til den nye V2C Trydan lader jeg købte 😉
        jeg har i en del år, søgt efter den perfekte solcelle lader, den kunne tage 3 trin på faserne, med det findes jo ikke…

        Jeg har gr.6 solceller, og har sat et off grid op ved siden af udelukkende til elbiler, anlægget bliver udvidet lidt til foråret 🙂

  6. Det kunne så være rigtigt smart at de lader kunne brug og lade fra Bilens batteri, altså have V2H funktion.. sammen med solceller er det vejen frem.

  7. Hej Rasmus,

    Jeg har købt mig en Tesla model Y og har et 7,5 kWh solcelle anlæg på taget, 50% øst og 50% vest vendt. Hvilken lader vil du anbefale jeg får opsat? Bilen står ikke hjemme i arbejdstiden. Alternativt har jeg overvejet at få en separat hoved måler sat op og få en ordning hvor jeg kan få refusion for den strøm som jeg bruger på den. Brugervenlighed og nemhed i anvendelse vægter også højt 🙂

    Vh. James

    1. Hej James. Tak for din besked. Uden at kende din lyst til at lade op med solcellestrøm i weekenden, så er Easee-laderen let at “bygge” videre på. Den kan både kobles sammen med deres egen Equalizer (til styring af opladning med solcellestrøm) eller Solar Manager som kan styre hele energien i huset. Easee-laderen vil være et godt sted at starte.
      Hilsen Rasmus

  8. Hej Rasmus – dejligt med god info til nybegyndere 🙂 Jeg har et 6,6 kwh solcelleanlæg med 3,6 1 faset inverter samt et batteri på 6,5 kw. Jeg arbejder hjemme i dag timerne og kan derfor oplade hjemme meget af dagen. Hvilken lader tænker du vil være god til mig? Er det bare mormor laderen når nu jeg kun har en 1 faset inverter?
    Hilsen Morten

    1. Hej Morten. Tak for din besked.

      Jeg har en 1 faset inverter, et batteri på 5 kWh, Easee lader og Solar Manager. Det fungerer godt for mig at det kører automatisk, så jeg ikke hele tiden skal holde øje med solproduktion i forhold til at tænde og slukke opladning.

      Nu kender jeg ikke lige din lader, men hvis du gerne vil have det til at kører automatisk, så vil jeg kigge på Easee-laderen og deres Equalizer evt. en Solar Manager til at styre produktion/opladning automatisk. Det tror jeg du vil blive glad for i længden og du for desuden udnytte din egen produceret strøm bedre, når det kører automatisk.

  9. Hej Rasmus

    Tak for din hjælp med muligheder og faktorer man kan overveje ifm. en ladeløsning med solceller.

    Hvilken ladeløsning tror du har den bedste totaløkonomi på lang sigt, uden at kræve manuel styring? Jeg har et 5kW solcelleanlæg fra 2012 men ingen Kamstrup måler, kører kun ca. 10.000 km om året og har mulighed for at lade i dagtimerne et par dage om ugen samt i weekenden.

    Jeg har overvejet en Ratio Solar 22kW ladeboks til 7.000 kr. + installation (5.200 kr.) da denne ikke kræver en særlig måler, er fremtidssikret mht. lade-effekt, har mulighed for kun at anvende overskudproduktionen fra solcellerne og i følge Ratio vil få blive opdateret med mulighed for faseskift indenfor en måneds tid.

    På forhånd tak for dit input.

    hilsen Thomas

    1. Hej Thomas. Tak for ordene – altid dejligt når det kan hjælpe andre.

      Mht. dit spørgsmål så er det fedt at vide at Ratio Solar bliver opdateret med mulighed for faseskift indenfor en måneds tid. Det er super fedt. Det giver laderen flere point opad.

      Hvis du kan vente, så ville jeg lige se funktionen i fuld operation, som vi så med Easee, så holdt tidsplanen ikke helt. Der er også en anden væsentlig faktor – på Easee tager det mellem 10. min at lave et fase skift (jeg har kun prøvet betaen). Hvilket jeg synes er for lang tid. Måske de har fået det rettet??? Det samme kunne gøre sig gældende for Ratio Solar. Det har hvertfald stor betydning.

      Ellers har jeg ikke noget at sætte på Ratio Solar – tænker den er en fin investering. Det var bare lige et par tanker. Håber det kan bruges.

  10. Hej Rasmus.
    Har du fået undersøgt nærmere om Webasto Next? Jeg kan se den er på listen over ladere der kan udnytte solceller. Som jeg kan se det kræver det et EMS ved siden af.
    Hælder lidt som Thomas til Ratios Solar da den umiddelbart ikke behøver et EMS til at styre ladningen.
    Vh Kenneth

    1. Hej Kenneth.
      Jeg har flere gange skrevet til Webasto, men de er ikke vendt tilbage. Det må være tegn på at deres lader ikke kan udnytte faseskift. Jeg kan dog se at de har opdateret deres hjemmesiden med mere info, men de skriver ikke noget om styringen.

      Fra Webastos hjemmesiden – Overskudsopladning med solceller:

      Et energistyrings system (EMS) kan styre alle energistrømme afhængigt af generationen (solceller), forbrug eller batterilagring og dermed regulere den samlede belastning centralt. Webasto Next ladeboksen kan fleksibelt integreres i både kommercielle og private EMS systemer, takket være deres kommunikationsinterfaces Open Charge Point Protocol (OCPP) og Modbus TCP. For eksempel kan overskydende strøm fra solcelle systemer (PV) bruges til ladeboksen. Med kun nogle få klik, kan installatøren linke ladeboksen til energistyringssystemet (EMS).

      Fordele:
      – Overvågning og optimering af eget strømforbrug
      – Intelligent opladning med avanceret strømdistribution
      – Store omkostningsbesparelser ved at undgå spidsbelastninger
      – Behovs-orienteret kontrol af flere forbrugere
      – Interfaces til eksterne el målere
      – Forbindelse til andre smarte enheder

      1. Tak for svar. Kan godt se ud til at der går lidt, før det virker helt optimalt if til solceller.
        Med det du har undersøgt, har du nogen fornemmelse af om priserne på ladere kommer til at ændres foreløbelig?
        Har kigget lidt i Sverige og der er priserne noget anderledes (lavere).

        1. Hm det er et rigtig godt spørgsmål mht. priserne. Jeg tænker ikke vi kommer til at se enorme prisfald, men jeg tænker at der er kommet mange ladere på markedet nu, så mon ikke at der kunne komme nogle rigtig gode tilbud i fremtiden. Men det må tiden vise. Jeg tænker at det måske er meget fint at kigge mod Sverige med den noget lavere krone. Skriv gerne hvis du falder over et godt tilbud.

  11. Findes der en løsning der lader direkte fra solcellernes jævnstrøm uden først at konvertere til vekselstrøm og derefter tilbage igen til jævnstrøm til bilen – det er jo lidt at gå over åen efter vand?

    1. Hej Carsten. Der er flere firmaer igang med sådan en løsning, men så vidt jeg ved er de ikke kommet på markedet endnu. Jeg følger et firma fra UK som hedder Dcbel. De er ved at udvikle en løsning med DC ladning og V2H. Læs mere her: https://www.dcbel.energy/uk/technology/

  12. Hej Rasmus. Er ved at investere i elbil nr. 2 (Tesla Model S). Har et 6,435 KwH solcelleanlæg fra 2012 og en 3-faset inverter på 7 KwH.
    Ved du om der findes en ladeboks der kan indstilles til følgende parametre:
    1) Når der produceres mere strøm på solcelleanlægget end huset kan bruge skal det kanaliseres ned i bilens batteri (altså hvis den er hjemme kombineret med
    2) Laderen holder øje med el-priser.dk hvor man så fx. kan indtaste at laderen ikke skal lade ekstern strøm, hvis det koster mere end x kr.

    Glæder mig til at høre fra dig. På forhånd tak.

  13. Undskyld – hej Rasmus ;-). Måske en Ratio Solar med opdateringer her den 1. juni vil kunne matche mit behov.

    1. Hej Peter. Ja pt. kunne en Ratio lyde til at være god til dit behov, især hvis de holder det med opdatering. For at svare på dit spørgsmål nr. 2, så kender jeg ikke en lader som holder øje med priserne, hvor man selv kan sætte prisen. Jeg håber firmaet Tibber.com kommer til Danmark, de har nemlig nogle fede muligheder med deres styring og api. De er dog lige hoppet uden om DK, men mon ikke de kommer… Deres system her hvert fald lavet til at snakke sammen med forskellige ladestandere. Læs mere her: https://tibber.com/dk

  14. Hej Rasmus
    Spændende side du har. Tak for alt den info du deler.

    Kan du rådgive os lidt?
    Vi har et 13,6 kWh solcelle anlæg (og et stort hus med jordvarme og et meget stort privat el forbrug) vi har bestilt yderlig et 13 kWh solcelle anlæg. Vi er stort set altid hjemme i dagtimerne og har mulighed for at bruge vores overskydende strøm til at oplade vores kommende el bil (som vi forventer at købe i den kommende måned)

    Vi leder efter en hjemmelader som automatisk oplade vores el bil, det er meget forskelligt hvor meget overskydende strøm vi har. Vi vil dog gerne kunne lade både sommer og vinter når der er overskudsproduktion, så en lader der kan starte opladningen ved lav overskudsproduktion og automatisk øge ladningen i takt med at overskudsproduktionen stiger.

    Hvilken oplader vil du anbefale?
    Vi vil helst bare købe vores egen lader i stedet for at få et abonnement? Er det helt tosset?

    Vi kører enkelte gange om året på længere ture i DK og skal så selvfølgelig købe strøm på turen, hvad vil du anbefale os at gøre/købe for at komme bedst/ billigst frem?

    Håber du kan hjælpe.

    Mvh Kim

  15. Glemte at skrive at vi har et 15 kWh batteri, hvordan vi kombinerer, og oplader optimalt mellem bil og batteri er måske noget du lige skal have info om hvis du skal anbefale os en oplader.

    Mvh. Kim T

    1. Hej Kim. Tak for din besked.

      Nu skriver du desværre ikke hvilket mærke inverter og varmepumpe du har, men i dit tilfælde ville jeg helt sikkert kigge efter en styring til dit forbrug (solceller mm.). Så vil du kunne udnytte endnu mere af jeres egenproducerede strøm. Herefter vil jeg så vælge ladestander, som er kompatibel med styringen. Det kunne være Easee laderen.

      Dem er er længst fremme med styring er pt. Solar Manager, hvor du kan integrerer varmepumper mm. men der er også en mulighed ved Easee lader og deres Equalizer. Det er de firmaer som pt. har en færdigt produkt.

      Der er sker dog spændende ting og Watts er på vej med deres Watts HomeGrid styring og det samme er ViaSol (som lige er købt af 1Komma5) med deres Heartbeat styring. Så hvis du kan vente lidt så sker der en masse i efteråret.

      Skal det være nu ville jeg gå efter Solar Manager (hvis den er kompatibel med dit system og en Easelader.

      God sommer.

  16. Hejsa

    Tak for dit svar.
    Vi har 2 invertere, en sonnen 3,5 kwh som styre tingene og en Huawei inverter på 8 kwh. Anlægget er på 13,8 kwh og øst/vest vendt.

    Varmepumpen er en Thermie.

    Vi kan ikke vente med køb af lader da vi handler el bil nu.

    Jeg føler mig ikke rustet til selv at tage hånd om dette med styring og køb af lader. Kan du hyres til at hjælpe ?

  17. Hej Thomas,
    Fedt indlæg 🙂
    Er du bekendt med en lader til en forholdsvis lille anlæg (2.1 kw) som skal lade vores Hybrid bil?

    /Kenneth

    1. Hej Kenneth.
      Tak for din besked. Det er lige med at finde balancen i økonomien, men jeg tænker at du måske et tidspunkt flytter helt over til en el-bil for så kan det jo godt betale sig at købe et større setup.
      Tidligere ville jeg anbefale Easee-laderen og deres equalizer til dit setup, men de fået forbud mod at sælge i Danmark og Sverige. Ellers ville jeg måske kigge mod GO-e alt efter hvilke tilslutningsmuligheder du har: https://go-e.com/da-dk

  18. Hej Rasmus,
    Tak for den hjælp og inspiration du giver her.
    Håber du kan hjælpe en novice.
    Vi har et anlæg på 7,7 kW med Huawei inverter og batteri på 10 kWh. Og varmepumpe. Vi kan i princippet sagtens oplade elbil (77 kWh) drypvis i løbet af ugen. Jeg havde kig på Easee og Equalizeren men nu er det jo for sent. Hvad vil du anbefale? Zappi med Hub virker lidt dyrt og du skriver den er manuel? Ift. Go-e ved du om den kan lade delvist med solcelle produktion og delvist med el fra grid eller er det enten eller? Og kan de sættes til at lade til en bestemt %?
    Mvh. Jacob

    1. Hej Jacob.
      Tak for din besked. Huawei er lige kommet med en opdateret smartcharger. Den kunne måske være interessant. Du vil dog ikke kunne styre din varmepumpe, men chargeren har mulighed for at lade med 1,4 kWh og 22 kWh. https://solar.huawei.com/download?p=%2f-%2fmedia%2fSolarV4%2fsolar-version2%2fcommon%2fprofessionals%2fall-products%2fresidential%2fsmart-charger%2fSCharger-7KS-S0_SCharger-22KT-S0.pdf
      Hvad tænker du om det?

  19. Hej Rasmus,
    Tak for ideerne. Jeg har kigget på Easee Lite, men den kommer angiveligt til at være på abonnement fra januar på omkring 300-350 pr. mdr. og er uden indbygget 4G og RCD A, så jeg ved ikke hvor smart den i virkeligheden er?
    Huawei synes jeg ser spændende ud nu hvor jeg alligevel er gået den vej ift. batteri og inverter. Kan du lure om den skifter automatisk mellem faserne eller om jeg skal have et smart-device tilkoblet?
    Jeg har kigget på en ny wallbox, men det ser ud til de kun går ned til 3.7 kW ladeeffekt, hvilket virker lidt dumt når man ellers kan få dem ned til 1.4 kW?
    Mvh. Jacob

    1. Hej Jacob. Ja jeg kan godt se at Easee overvejer at sætte abonnement på deres premium funktioner.

      Info:
      Easee forventes at indføre et mindre månedlig gebyr for at fra 2024 for ekstra premium funktioner i ladeboksen, f.eks. 4G

      Tilgang til ladeboksen sker via WiFi eller bluetooth. 4G er uden beregning 2024, herefter forudsættes abonnement med Easee.

      Jeg tror dog ikke at prisen bliver de 300-350 kr. pr. måned som du skriver, men man ved aldrig. Jeg bruger dog ikke Easee lader-appen til andet en lige at tjekke om mit forbrug er ok. Alt andet styrer jeg i Solar Manager appen. Så jeg vil ikke bruge penge på premium funktionerne. Heldigvis har jeg sat en wifi-accespoint tæt ved laderen, så jeg bruger ikke Easees 4G.

      Men det giver dog god mening for dig at undersøge Huawei Fusion EV Charger – som jeg læser det står der: Opladningseffekt (konfigurerbar) 1,4 kW til 22 kW ved model SCHARGER-22KT-S0. Jeg kan desværre ikke finde ud af om hvor automatisk den kan bliver. Der er ikke mange test af modellen på nettet.

      Vigtigt at din nye kommende wallbox kan gå ned til 1,4 kW.

      Giv gerne lige en melding, hvis du finder ud af noget mere med Huawei Chargeren eller det kan være der er nogle andre med på linjen som kan hjælpe???

      1. Hej Rasmus,
        Til opfølgning har jeg valgt en Easee Lite. Der kommer ikke til at være abonnement på alligevel. Jeg får den sat op om et par uger og så må vi se hvordan det spiller.
        Tak for hjælpen!

  20. Hej Rasmus,

    Tak for en god og oplysende blok.
    Jeg har et spørgsmål som du måske har opdateret information omkring. I dag har jeg en firmabetalt hjemmeladeordning via Clever til min plug-in-hybrid hvor jeg hver måned får refunderet mit forbrug til opgivne takst.
    Jeg har set din video omkring Solar Manager og vil også gerne kunne lade overskudsproduktion på bilen. Jvnf. Solar Manager selv kan den dog ikke få adgang til Clevers ladeboks da dette er et lukket system.
    Har du kendskab til andre erhvervsladeleverandører hvis ladere kan arbejde sammen med Solar Manager således at jeg kan få refunderet mit forbrug på bilen af egenproduktion i stedet for at sælge den til lave priser?

    Venlig hilsen
    Adam

  21. Hej Rasmus,

    Tak for alt den hjælp og inspiration du giver her i bloggen. Jeg håber også du kan hjælpe mig – så der kommer en ordentlig smøre nu. 🙂

    Vi har 9kW solcelleanlæg med Sunny TriPower STP 8000TL20 inverter (3 faset). Begrænset til 6kW produktion, da vi er med i afregningsgruppe 6.

    Vi forventer at skulle køre ca. 30.000 km om året i elbilen, og de fleste dage kan vi starte ladning fra kl. 14.00-15.00. Og kunne godt tænke os system som kan:

    1) Lade elbil med overskudsproduktionen om dagen – gerne autoskift mellem 1 og 3 faser.
    2) Hvis nødvendigt – lade bil færdig når elprisen er bedst / om natten
    3) Har af N1 fået oplyst at vi har 25A tilgængelig på husstanden. Så setup skal gerne have sikringsbeskyttelse, så husstandens total forbrug ikke overstiger dette. Vi vil jo helst ikke være årsag til sikringer i vejen ryger 🙂

    Har kigget lidt på følgende – men kan efterhånden ikke finde ud af hvad der vil være bedst. Ønsker også et forholdvis simpelt setup, men vil jo gerne udnytte solcellernes overskudsproduktion.

    * Ratio Solar
    * V2C Trydan
    * Wallbox (Pulsar Max or Copper SB (with PowerBoost)
    * Huawei SCharger-22KT-50 (da du har nævnt den i svar)
    * Easee

    Synes det er svært ved disse at overskue, hvad jeg skal bruge ud over selve ladeboksen ved mine ønsker.
    Hvad ville du anbefale til setup med solceller og sikringsbeskyttelse men gerne med tanke på at simpelt er godt? 🙂
    En alternativ løsning kunne vel også være en helt almindelig lader og så manuel styring af hvornår vi lader?
    Det er vel kun nødvendigt at trække kabel fra eltavle til ladeboks? Det er vel ikke nødvendig med kabel til solcellerne, da de jo også er tilkoblet eltavlen.

    Mvh
    Lars-Heine

    1. Hej Lars.
      Beklager det sene svar. Ved ikke om du er kommet videre i processen med en ladestander?

      Da du har en ældre inverter og er koblet til gruppe 6, så vil jeg holde fast i det og kører en manuel løsning. Måske Go-e laderen https://go-e.com/da-dk/ – Det bliver selvfølgelig ikke automatisk at overproduktion bliver sendt til bilen, men det er en simpel løsning, hvor I selv tænder opladning, når der er meget sol. Opsætningen kan evt. udbygges med Go-e’s controller: https://shop.go-e.com/go-e-controller_1

      Men har du planer om at koble endnu flere ting sammen som f.eks. varmepumpe, batteri og spa mm. så vil jeg helt klart gå efter Solar Manager. Jeg har se at Solar Manager understøtter Sonny Tri Power, men skriv lige til dem for at være sikker på at din model er kompatibel. Ved Solar Manager opsætningen skal du både have et smart meter (evt. Shelly Smart Meter 3EM) og en kompatibel ladestander. (det er go-e også).

      Håber du kan bruge det? Sig gerne til have du har gjort eller gør?

      Hilsen Rasmus

  22. Hej Jeg har ikke læst hele tråden af kommentarer.

    Har konstateret samme problem med flere lader der lover at kunne håndtere solcellerstrøm, men fra 4200. Et ligge anlæg (6 kw) kun har få timer om året med overskud > 4200w minus husstandens forbrug.

    Efter lidt nørderi opdagede jeg en Ration Solar, som er Hollandsk, i specifikationen kan den gå ned til 1400w så går den igang med at lade bilen.

    Købt og installeret, virker perfekt, har set helt ned til 1300 w opladning på min bil. Har ikke hørt om andre ladebokse der kan tilsvarende. Den har 3 lade-tilstande som du selv vælger. f.eks. kun opladning fra net, kombi net /sol eller ren sol.

    Meget tilfreds med den, og kan anbefales, har 8,4 kw anlæg så min bil lades fra tidlig morgen til sen aften fra øst/vestvendt anlæg.

    Vh.

    Torben Holmelund

Leave a Reply