solar manager

Solar Manager – intelligent opladning af elbil og energistyring

Jeg drømmer om at udnytte endnu mere af vores egen producerede solcellestrøm. I 2021 udnyttede vi 55% af vores egen strøm og i 2022 udnyttede vi 62% (med installation af Solar Manager i september 2022). Målet er dog at bruge endnu mere af vores egen solcellestrøm og med Solar Manager håber jeg at kunne optimere brugen af strømmen fra solcellerne helt op til 80-90%.

Mit nye setup er en Easee-ladestander og en Solar Manager som HEMS-system* sammen med et solcelle-anlæg på 6,3 kWp og en hybrid inverter & batteri på 5 kWt fra Sonnen.

Hvad er Solar Manager?

Solar Manager er en lille computer (Rasparry PI) som tilsluttes husets netværk (med ethernet kabel) samt en tilhørende app til iOS eller Android. I appen vises strømflow, tilsluttede devices og styring af, hvor strømmen bruges. I Solar Manager har jeg tilsluttet en ladestander, en spaen, en cykelladeren og et hustandsbatteri (+ en masse shellyer til diverse). Alle disse enheder kommunikerer sammen via Solar Manager, så strømmen fra solcellerne ikke bruges samtidig, hvis der nu ikke er nok solcellestrøm. Solar Manager er med til at flytte strømmen rundt alt efter hvilke enheder jeg har prioriteret højest.

*Home Energy Management System

Video – Solar Manager giver optimal udnyttelse

Sådan bruger jeg Solar Manager til opladning af elbilen med solcellestrøm.

Video – Brug af Solar Manager i et år

Brug af Solar Manager i et helt år. Sådan har det været!

Opladning af elbil med Solar Manager

Solar Manager er intelligente styring som gør det muligt f.eks. at oplade elbilen med strøm fra solcelleanlægget eller bruge strømmen andre steder i huset. Det selvfølgelig vigtig at elbilen er hjemme, når solcellerne producerer mest strøm, hvis du vil have den største udnyttelse. Så pendler du hver dag, skal du være opmærksom på at det kan være svært at få nok solcellestrøm på bilen.

Når jeg vil oplade elbilen med en ladestander med kun solenergi, så kræver det at solcelleanlægget producerer nok strøm. Hvor meget strøm, der kræves, afhænger af ladestationens indstillinger. En ladestation vil oftest være indstillet til at lade med 3 faser, som kræver mindst 4,1 kW før opladningen starter. Vælger du at lade elbilen med kun 1 fase, starter opladningen allerede ved 1,4 kW, men det vil tage op til 3 gange så lang tid at oplade elbilen*.

Når jeg kommer hjem om eftermiddagen og solcelleanlægget stadig producerer mere end 4,1 kW, vil opladningen starte fint med solenergi. Når solens intensitet aftager i løbet af aftenen falder produktionen til under 4,1 kW, hvor opladningen så stopper eller der skal hentes strøm fra elnettet. Med Solar Manager er det muligt at lave faseskift, så ladestanderen skifter til en fase med 1,4 kW.

*vær opmærksom på at enkelte elbiler kan have andre begrænsninger. Jeg har prøvet Tesla, Skoda og ID4 i dette setup og der er ingen problemer.

Et godt overblik over solcelleproduktion, batteriet, ladestander og spaen.

Tilpasset ladeeffekt efter produktion

En geniale er at Solar Manager kan tilpasse ladeeffekten efter solcelleanlægget produktion. Når produktionen falder til under 4,1 kW, skifter systemet automatisk fra 3-faset til 1-faset opladning. Når produktionen stiger til over 4,1 kW igen skifter den fra 1-faset til 3-faset opladning, uden at jeg behøver at gøre noget.

Solar Manager kan desuden være med til at opretholde opladningen i længere om eftermiddagen og starte den tidligere om morgenen/formiddagen. Det er bare godt tænkt fra Solar Manager og jeg har faktisk skrevet om denne problematik med solcelle-opladning i dette blogindlæg Ladestandere – optimeret til solceller.

Easee laderen er koblet på nettet og snakker sammen med Solar Manager.

En perfekt solcelledag med opladning

Den 2. april 2023 var en perfekt solcelledag, hvor forbrug og produktion spillede max. Elbilen blev fyldt med 20,6 kWh solcellestrøm og i alt producerede vi 31,1 kWh. Forbruget var 37 kWh, men læg mærke til hvordan den lyseblå farve holder sig lige inden for den gule halvbue.

Mit Home Energy Management System (Solar Manager) forsøger hele tiden for at fylde den rette mængde af strøm over på elbilen selvom jeg starter en vask, ovn eller spa.

Ved 15:00 tiden begynder mit Sonnen batteri (den tynde gule streg) at lade med mere solcellestrøm for at være fuldt opladt kl. 17:00. Det er bare fedt, når systemer, hardware og softwaren spiller sammen. Det er en fornøjelse at få udnyttet en stor del af vores egen producerede strøm. Den dag landede vi på 99% – det er da lækkert!

Hvad kan Solar Manager?

Den intelligente styring fra Solar Manager gør en stor forskel, idet den automatisk kan styre, hvor og hvordan solenergien udnyttes mest effektiv, så selvforbruget bliver maksimerer. Det er med til at forkorte tilbagebetalingstiden af investeringen i solcelleanlægget.

Solar Manager kommunikerer med solcelleinverter, elbils ladestationer, varmepumper, varmvandslegemer, batterier og smart plugs via netværket og på den måde sørger den automatisk for maksimal udnyttelse af den el, jeg selv producerer. Solar Manager producent-uafhængig og understøtter enheder fra mange forskellige producenter. Det gør at jeg som forbruger ikke behøver at investere i alt for meget nyt. Det er dog ikke alle producenter som er med, men jeg meget imponeret over at der næsten hver uge kommer en ny producent eller dims med i samarbejdet. Det er bare meget fedt.

Det er lettere at sikre sig mod højere eltariffer

Fra årsskiftet hæver landets elnetselskaber prisen alene for at have strøm i stikkontakten.  Fremover bliver de dyreste nettariffer om vinteren i tidsrummet kl. 17-21, men de laveste nettariffer vil gælde for el brugt om natten året rundt.

En elbil bruger meget strøm og derfor skal helst ikke lade mellem kl. 17-21 i fremtiden. Det bliver 2 kr. dyre at have tændt fjernsynet mellem kl. 17-21, men altså ca. 90 kr. dyre at lade bilen i samme tidsrum. Så derfor er det vigtig ikke at lade i det dyre tidspunk med de høje eltariffer.

Det betyder at elbilsejere både skal være opmærksomme på med den svingende elpris, men også med hvornår på døgnet det er billigst at bruge elnettet. Det kan Solar Manager hjælpe med og jeg har sat tiderne ind i app’en, så aldrig kommer til at lade mellem kl. 17-21.

I “Switching Times” styres tidspunkterne, hvornår der må lades.

Solstrøm prognose

Solprognosen visualiserer den forventede produktion af mit anlæg for de næste tre dage. Det er ikke en simpel vejrudsigt, men en solindstrålingsprognose, der er tilpasset mit anlæg med Solar Managers intelligente maskinlæring. Prognosen er tilpasset mit anlæg og den forventede produktion bliver visualiseret i appen to dage frem.

Solprognosen viser 3 dage ud fra en beregnet solstrålingsprognose.

Der vises hvor mange km der ca. kan oplades i en elbil, og det er vist hvor en vaskemaskine (eller tilsvarende apparat) kan startes. For bilen antages et gennemsnitligt forbrug på 17 kWh/100 km og for hvidevarer er energiforbruget sat til 1,2 kWh.

Strømprognosen vises på dashboardet.
Strømprognosen vises på dashboardet.

Enheder selvforsyning

Det er muligt at have et overblik over ens selvforsyningsgrad eller enhedernes selvforsyning. Solar Manager har en oversigt over enhederne som de kalder “Autarkie”, hvor der er mulighed for at vælge oversigt på dag, måned, år og en total-oversigt plus der er mulighed for at vælge en individuel periode.

Oversigten viser, hvor meget strøm hver enhed fik fra solen i forhold til strømforsyningen fra nettet eller batteriet. Graden af selvforsyning er angivet i procent og viser, hvor uafhængig hver enhed er.

Solar Mangers enheders selvforsyning.
Solar Mangers enheders selvforsyning

Hvad bruges “Enheder Selvforsyning” til?

Jeg er vild med denne funktion, da det giver et godt overblik over ens ladning med solstrøm på bilen eller andre strømslugende enheder. På nedenstående billede kan I se at jeg har ladet min elbil med 77% solcellestrøm i april 2023.

Det nye overblik gør det nemmere at holde øje med den decentrale energiforsyning og selvforsyningsgraden. Solar Manager gør det muligt bedre at styre vores eget elbehov og trække mindre strøm fra nettet.

Ved at overvåge selvforsyningsgraden kan brugeren hurtigt identificere, hvilke enheder der bruger meget netstrøm og om muligt prioritere eller styre dem anderledes for at forbedre deres selvforsyningsgrad.

Selvforsyningsgrad i august 2023.

Oplad elbilen i forhold til ladeniveau

Solar Manager kan aflæse elbilens ladeniveau (SoC). Det giver markant mere komfort, da jeg så ikke behøver at åbne Skoda appen for at se elbilens ladeniveau.

Det er stadigvæk ikke teknisk muligt for AC-ladestationer at forespørge og sende elbilens ladestatus. SoC (“State of Charge” for batteriet) er derfor vigtigt, fordi det muliggør mere intelligente opladningstilstande. Da dette endnu ikke er muligt via ladestationen, så integrerer Solar Manager bilplatformen i systemet. I første omgang er Solar Manager kompatibilitet med følgende producenter:

  • Audi e-tron
  • BMW
  • Volkswagen
  • Sæde
  • Skoda
  • Tesla

Ved at integrere bilens aktuelle ladeniveau kan jeg integrere elbilen endnu mere i energistyringen. Dette giver mulighed for målrettet opladning til for eksempel 80 % kl. 07:00 næste dag. I dette tilfælde overtager Solar Manager den intelligente styring af ladestationen og lader den nødvendige mængde energi ind i bilen med solenergi, hvis det er muligt, og ellers med den billigste tilgængelige netstrøm. Ved hjælp af de to pladespillere i appen kan jeg nemt ændre måltiden og den ønskede SoC-værdi i procent.

Opladningsmål med justeringsmuligheder
Indlæsning af destination

Dashboard visning

På Dashboard-oversigten vises procentdelen samt en grøn pil, hvis selvforsyningsgraden er forbedret, eller en rød pil, hvis den er blevet værre i sammenligning. Værdien er angivet for de sidste 30 dage. Pilen forbliver grå, hvis der ikke blev registreret nogen ændring.

Oversigt over selvforsyningsgraden vises for hver enhed administreret af Solar Manager, herunder varmepumper, ladere til elbiler, vaskemaskiner, elkedler, smarte stikkontakter osv.

Selvforsyningsgraden for hver enhed er angivet med en farvet bjælke og energiværdien i kWh vises. Den venstre del af bjælken (i blåt) viser den energi, der strømmede direkte fra PV-systemet eller et internt batteri ind i den tilsvarende enhed. Den højre del af farvebjælken (i rød) er den strøm, der trækkes fra gitteret for den samme enhed.

Brugere kan indstille en individuel tidsperiode for beregningen eller vælge en af de tilgængelige dags-, måneds- eller årsvisninger. Beregningen af dagsvisningen vises med en forsinkelse på 1-3 timer, og der kan forekomme forskydninger i tildelingen af PV-strøm i løbet af denne tid.

Solar Managers Dashboard.
Solar Managers Dashboard

Oversigt over solcellestrøm sendt til elbilen

Måned/årkWh sendt til elbilen% af solcelle opladning til elbilen
2022
Sep46,3 kWh53%
Okt36,1 kWh13%
Nov0 kWh0%
Dec1,5 kWh1%
Total i 202283,9 kWh10%
2023
Jan5,7 kWh3%
Feb4,6 kWh2%
Mar26,2 kWh11%
April169,3 kWh80%
Maj120,6 kWh71%
Juni176,1 kWh92%
Juli59,3 kWh33%
August207,1 kWh85%
September120,3 kWh54%
Oktober28,4 kWh9%
November12,2 kWh3%
December
Total i 2023933,7 kWh35%
Total (samlet)1017,6 kWh28%
Oversigt over opladningen af min solcellestrøm til elbilen

En app til styring af det hele

Jeg bruger Solar Manager appen på en iPhone og den samler en masse information, som jeg før skulle bruge flere forskellige apps til. Det er blevet slut med at jonglere rundt imellem flere apps med og nu kan jeg nøjes med at bruger Solar Manager appen. Jeg har dog ikke slettet de andre apps, men det er fedt at Solar Manager kan samle så meget et sted.

Strømflow

Se i realtid hvor din solenergi strømmer til og hvorfra den aktuelle strøm trækkes. Data gemmes i intervaller af 10 sec.

Strømflow kan let ses i Solarmanager.

Elbilslader

Se om elbilen er tilsluttet ladestationen og bestem om bilen kun skal oplades med solenergi eller om du også vil udnytte strøm fra elnettet.

Elbilopladning
Elbilsopladning med Easee lader.

Smartplugs

Med smart plugs og/eller relæ, som styres af Solar Manager, er der ingen grænser for hvad du kan bruge din solenergi til.

Shelly smartplug spiller perfekt samme med Solar Manager.
Shelly smartplug spiller perfekt samme med Solar Manager.

Forbrugsstatistik

Med et månedligt overblik over dine tilsluttede enheder får du indsigt i dit forbrug og muligheder for optimering.

I Solarmanager kan forbruget vises på flere måder. Her er det en dagsvisning.
I Solarmanager kan forbruget vises på flere måder. Her er det en ugevisning.

Varmestyring

Gem din overskydende solenergi i din varmvandsbeholder og/eller i husets mure, så sparer du på energien om natten. Mit Nilan Compact P ventilations-anlæg er koblet op med to shellyer, så jeg kan udnytte overskudsenergien til min varmvandsbeholder.

Nilan ventilationsanlæg kan kobles Solarmanager med Shelly Switch.

Batteri

Solenergi kan automatisk opbevares i et batteri og bruges på et senere tidspunkt, dermed kan du også nyde din solenergi om natten.

Solar Manager kører på en lille Rasberry PI og den fylder ingen ting.

Installationen og pris på Solar Manager

Installationen af Solar Manager er utrolig nem og hurtigt. Det er super fedt at det er IP-adresser som skrives ind i appen og herefter kører det bare. Den vejledende pris for Solar Manager er 6.999 kr., samt et årligt gebyr (fra år to) på 399 kr. for datalagring med 10 sekunders interval og softwareopdateringer til implementering af nye funktioner og enheder.

Det er selvfølgelig mange penge for Solar Manager, men hvis den kan give mig en meget højere udnyttelsesgrad af selve solcellestrømmen, så tror jeg at den hurtigt kan tjene sig hjem. Det bliver rigtig sjovt at og det er noget jeg glæder mig meget til at få testet af.

Selvom jeg kun har brugt systemet i kort tid, så er der allerede en bedre udnyttelse af min egen producerede strøm. I september måned 2021 lå vores “Self-consumption” på 68%, i september 2022 lå vi på 73% og i september 2023 lå vi på 78 %.

Jeg glæder mig virkelig til at få noget mere data ind og jeg glæder mig meget til forår og sommer, så vi virkelig kan udnytte solens energi. Det virker dog allerede meget lovende med Solar Manager.

elbilopladning
De sidste solstråler skinner på Easee laderen og Skoda Enyaq.

FAQ

Minimal Switch-On Power (W) – Startstrøm

Hvis startstrømmen er sat til 1W vil det resultere i at devicen næsten altid er tændt. Det anbefales at sætte startstrømmen, så højt som muligt (den mængde der skal bruges til det tilkoblede), så der er det nødvendige overskud af strøm inden den tændes. Hvis strømmen er sat for lavt, kan det resultere i at devicen tænder og slukker kontinuerligt.

Low rate tariff – Lav tarif

Lav tarif fungerer lidt anderledes i Schweiz. Der har de kun 2 forskellige takster. Nat eller dag. Hvis start og slut tidspunkt er inden for samme tarif, er lav tarif bare tændt hele tiden.

Tricket er at sætte tidspunkt for lav tarif fra kl. 23:59 til f.eks. kl. 06:00. Det anbefales dog at bruge individuelle tidsplaner til hver device, da du så vil kunne lave interval midt på dagen samt om natten og holde den slukket i de dyre tidsrum. De tider du indtaster i individuelle tidsplaner, vil overrule andre settings.

Priority – Prioriterings rækkefølge

Solar Manager vil prioritere efter rækkefølge, med mindre der ikke er overskudsstrøm nok, vil den gå længere ned på listen og tænde det device, der er strøm nok til.

Hvis flere devices længere nede på listen er tændt, men de til sammen kan give strøm til en højre oppe på listen, så vil de blive slukket og rækkefølgen vil blive prioriteret.

Hvem er Solar Manager?

Solar Manager blev grundlagt i Schweiz i 2018 med det formål at udvikle et system til optimering af selvforbruget for at maksimere udbyttet af solcelleanlæg og dermed forkorte tilbage-betalingstiden.

Solar Manager bruges af mere end 5.000 slutkunder, og antallet er stigende med mere end 400 nye installationer om måneden (pr. august 2022)*.

*kilde – solarmanager.dk

53 tanker om “Solar Manager – intelligent opladning af elbil og energistyring”

  1. Hvor bestilte du Solar Manager? Kan man selv installere det, eller kræver det at autoriseret personel sætter det op?

  2. Hej Rasmus
    Mit hus er desværre ikke egnet til at få solceller 🙁
    Efter at have læste din artikel har jeg dog tænkt på om jeg som forbruger alligevel kan have gavn af et hus batteri. Jeg tænker på om systemt kan sættes sådan op, at det køber/lader strøm på batteriet fra el-nettet når prisen er billig og så bruge “huset” strømme fra batteriet når det er dyrt – i spids belastninger.
    Det vil give mig en lavere strømregning men vigtigst så hjælper det med at fordele strømforbruget hen over døgnet.
    Vh Søren

    1. Hej Søren.
      Tak for dit spørgsmål.

      Det er en interessant tanke, det er dog vigtig at vide at der er et ladetab i forholdt til at transporteret strømmen til/fra batterier på omkring 15%. Nogen siger helt op til 20%. Så der er skal være et stort udsving i forhold til prisen du henter strømmen til. Jeg vil prøve at kontakte danske Xolta. De har nok nogle af de bedste beregninger i forhold til om det kan svare sig for dig.
      https://xolta.com/da/

  3. Hej Rasmus

    Jeg skal til at have hele pakken (nybygget hus) og er, som følge af min søgen på info, faldet over din side.
    Jeg er selv faldet over sonnen som et spændende anlæg. Men efter undersøgelser af dette, ser jeg at anlægget ikke er så intelligent som jeg først antog. Dette angår opladning af batteri fra nettet, hvilket er noget af det som jeg er meget interesseret i. især nu i de kolde måneder.
    Som jeg læser det, ud fra andres erfaringer med anlægget, så skal det stort set indstilles manuelt, hvis man ønsker at lade til billig pris om natten, og anlægget kan ikke rigtig finde ud af om vejret er godt nok til at kunne oplade batteriet den næste dag, altså om batteriet bør lades op om natten.
    Så jeg er meget interesseret i at høre om du har gjort dig erfaringer med solar manager, i forhold til disse problemstillinger på dit sonnen anlæg.
    og generelt hvordan solar manager fungere i forhold til styring af batteriet, vi er jo mange der pt, prøver at få mest strøm muligt brugt i de billige timer. og forhåbenligt gemme batteriet til de dyre timer.

    1. Hej Jonas.
      Tak for din besked.

      Ja mht. Sonnen og opladning af batteriet fra nettet, så er jeg også blevet skuffet. Det hele skal gøres manuelt og det er umuligt at tilgå batteriet væk fra hjemmet (uden for dit wifi). Hvilket også er irriterende! Anlægget kan ikke meget med batteriopladning fra nettet og jeg har droppet opladningsmuligheden for nu. Jeg håber dog at der kommer en opdatering, der vi gøre det bedre.

      Nu har jeg kun brugt Solar Manager i en måned, men jeg oplever helt klart at vi får brugt mere af vores egen solcelleproduktion. Ved at Solar Manager arbejder med at få integration med f.eks. Min Strøm, Tibber eller anden app, så strømpriserne også kan bruges i Solar Manager. Det håber jeg rigtig meget kommer. Men indtil videre er jeg rigtig godt tilfreds med Solar Manager.

      Hilsen Rasmus

      1. Det som jeg fisker efter er, om solar manager har mulighed for, at styre opladning af batteriet, og dermed omgår man sonnens dårlige funktion med manuelle indstillinger. For så bliver solar manager pludselig meget spændende, da den, som du har skrevet, kan tage højde for elpriser.

  4. Fed gennemgang af Solar Manager. Det lader til at kunne opfylde de fleste af mine forventninger mht load balance, smart plugs mv.

    Men kan man indstille SM således at hus batteri ikke aflades når man lader bil ex om natten? En vigtig faktor i vintertiden.

    1. Hej Dan.

      Mange tak. Det varmer dejligt, når andre kan bruge det man skriver.

      Jeg kan desværre ikke finde nogen indstillinger i Solar Manager som gør at husstandsbatteriet ikke bruges til opladning af elbilen om natten. Jeg har dog kort snakket med Pascal (fra Solar Manager) om det og han sagde der måske var en mulig for at styre det gennem mit Sonnen batteri. Så der er jeg lige ved at undersøge nærmere for som du skriver er det en vigtig feature.

      Hilsen Rasmus

  5. Hej Rasmus

    Tak for en informativ gennemgang af solcelle/ladeboks junglen.
    Jeg har et solcelle anlæg på 4 kw med med hybrid inverter og batteri på 5 kw.
    Får snart elbil og skal finde en lade løsning.
    Havde tænkt på samme løsning med en Easee boks og solarmanager efter at have læst din blog.
    Vil mit anlæg kunne producere nok strøm til at starte opladning af bilen?

    1. Hej Ken.
      Tak for din besked. Dejligt at høre at det kan bruges af andre :-). Jeg tænker at det er lige i underkanten og du ikke vil få nok ud af dit setup med SolarManager og Easee.

      Der vil selvfølgelig være nogle måneder hvor der vil være fint med strøm, men jeg ville ikke synes det var stort nok. Jeg kender desværre ikke nogen som har prøvet det med et 4kWp anlæg, så jeg kan ikke sige det med sikkerhed.

      Tænker du skal skrive til Solar Manager for at høre om de har nogle opsætninger med samme størrelse anlæg som dit. Det kan jo være det har nogle erfaringer.

      Hilsen Rasmus

  6. Hej Rasmus.
    Jeg er også ved at få installeret et 4kW solcelle anlæg og jeg har allerede en elbil.

    Men selvom solcelleanlægget ikke kommer til at producerer over 4kw så vil Easee laderen vil bare lade med 1 fase?!

    Skal man have Solar Manageren for at Easee kan skifte imellem 1 og 3 faset opladning?

    vh
    Martin

  7. Hej Martin

    Ja jeg tænker at Easeeladeren bare vil lade med 1 fase. Der er derfor ikke nødvendigt for dig at have Solar Manageren. Du skal dog have Solar Manageren, hvis du vil skifte mellem 1 og 3 faset opladning.

    1. Hej Rasmus
      Jeg har valgt at opgraderer min inverter til 5kw så jeg har mulighed for at lade med 3 faser😃

      Hvordan er installationen af SM? Er det bare et netværks kabel eller skal der installereres et modul som har fat i alle faserne?

      Vh
      Martin

      1. Hej Martin.
        Fedt. Hvilken inverter er det?

        Har du et smart-meter koblet på din installation? Det skal nemlig bruges.

        Ellers er det at koble SM til et ethernet-stik. Der er dog lidt opsætning i SM, hvor det er godt at have lidt elektrikker-viden.

        1. Der er et huawei setup og ja der er et huawei smart power modul installeret.

          Jo jeg har lidt elektrikker-viden 😜

  8. Jeg har et 6,5KW solcelle anlæg med en Danfoss TrippleLynx Pro+ inverter, som ikke synes at være understøttet – hvad vil så virke / ikke virke med Solar Manager og Easee-lader?

    1. Hej Erik. Hvor gammel er din Danfoss inverter? Så kan Solar Manageren ikke aflæse din solcelleproduktion og du vil derfor ikke kunne få en optimal opladning på din elbil, så jeg tænker ikke at det er særligt fedt. Jeg ville prøve at skrive til Pascal fra Solar Manager om han tror de vil komme til at understøtte din inverter.

      1. Hej RAsmus. Min Danfoss inverter er fra 2011, og det undrer mig lidt at man ikke kan læse produktionen – inverteren har en webside hvor man kan læse alt ud med en alm. broeser:
        Spænding, strøm, frekvens og effekt for hver fase.

  9. Hej Rasmus. Det er en rigtig spændende artikel du har her 🙂 Jeg har netop fået solceller 6kW fra Solet med batteri på 6kW og 6kw inverter. Jeg bruger også Easee oplader, og har en elbil (tesla) som jeg kan forstå kan lade fra allerede 1,4kw. Så behøver jeg vel ikke SM hvis jeg bare lader på 1-fase ? Jeg vil dog rigtig gerne oplade bilen med alt det solcellestrøm jeg kan.

    1. Hej Morten. Dejligt at høre tak.

      Ja du kan sådan set godt lade med 1,4 kW med Easee lader. Du skal manuelt sætte den til at lade, når solen skinner. Der skal en styring på, hvis du vil have det automatiseret når der er sol.

      Easee sælger også en styring (Equalizer) som kommer med en opdatering til opladning med solenergi (opdatering i februar). Læs mere her: https://easee.com/dk/tilbehor/equalizer/

      Equalizeren er dog begrænset til kun at styre elbilen (som jeg læser det pt.), hvor Solarmanager har styring af hele huset som sin force. (altså mange flere udvidelsesmuligheder).

      Håber det kan hjælpe lidt.

      1. Hej Rasmus
        Det hjælper rigtig meget, tak for dit hurtige svar. Spændende at følge med her på siden 🙂

  10. Hejsa
    Har lige bestilt et 11 kW solcelleanlæg med 10 kW Huawei hybrid inverter og 5 kWh batteri.
    Jeg har i forvejen en Easee ladestander. Jeg har mulighed for at lade elbilen dagtimerne 4-5 dage om ugen. Jeg ønsker en løsning hvor jeg automatisk kan lade elbilen i dagtimerne udelukkende med overskudsstrøm, og det forstår jeg solar manager kan?

    Hvad er din erfaring nu, med 6 mdrs brug af solarmanager?
    Hvor hurtigt tjener den sin høje indkøbspris hjem, vil du vurdere?

    Vh
    Jacob

    1. Hej Jacob.
      Tak for din besked og tillykke med anlægget. Det er en fed størrelse anlæg du har købt.

      1. De første spørgsmål – ja det vil give god mening at bruge strømmen til at lade elbilen automatisk i dagtimerne 4-5 dage om ugen. Det er Solar Manager perfekt til.

      2. Nu har jeg ikke rigtig prøvet at have meget overskudsstrøm i de sidste 6 måneder, da det har været vinter. Jeg har stort set kunne bruge al den strøm vi selv har produceret, men jeg kan fortælle af de 501 kWh (jan, feb, mar) som vi har produceret indtil nu, har vi haft et eget selv forbrug af det på 89%. Jeg håber dog at kunne holdet dette høje self-comsumption i løbet af året – det kunne være fedt!

      3. Spørgsmålet om Solar Manager tjener sig hjem? Det er et svært spørgsmål at svare på, men jeg tænker at Solar Manager skal ses mere som husets styringsenhed “HEMS” – Home Energy Management System”, hvor flere og flere devices styres samme sted fra.
      Solar Manager giver et godt overblik devices og det er let at tænde/sluk for tingene samt se forbruget. Det er hvert fald et produkt som gør det convenient at bruge/flytte strømmen rundt fra ens solcelleproduktion og det har også en værdi. Desuden ved jeg at der arbejdes på at Solar Manager selv henter oplysninger ved Nordpol om de aktuelle strømpriser, så den selv finder de billigste timer i døgnet. Det tænker jeg bliver en fantastisk feature 🙂

      Jeg har pt. sat mit system om med:
      – billader (som pt. oplader om natten til 50%, men får solcellestrøm i dagtimerne)
      – cykellader (som kun oplader om natten eller med solcellestrøm
      – spa bad (som får overproduktion i dagtimerne)

      Jeg arbejder stadig med at få mit Nilan-anlæg ind, men drømmer faktisk også om at udvide mit solcelleanlæg med 3 kWh. Det kunne lige give mig lidt mere i yderperioderne.

      Håber du kan bruge det?
      Hilsen Rasmus

  11. Hej Rasmus,
    Tak for en fin gennemgang her. Kræver Solar Manager et smart meter? Jeg er ny ejer af solceller og skal til at finde min vej i det hele.
    Venlig hilsen
    Peter

  12. Hej Rasmus – tak for gennemgangen. Ser smart ud.

    Jeg er i gang med at undersøge, hvilket system (fuld pakke. Solceller, inverter+batteriet ladestander) jeg skal have. Har kigget en del på Zappi, da den også taler fuldt sammen men og kan justere efter, hvad solcellerne producerer. Inverter+batter bliver Huawei, da den skal stå udendørs oppe i min carport (en stykke væk fra huset).

    Mit spørgsmål går på, hvad der skal til for at Solar Manager kan tale sammen med min (potentielle) Easee-lader, solcelle-“pakke” og mit generelle elforbrug i huset? Både Easee-ladestanderen og inverter vil blive koblet på mit netværk, dog over WiFi (ved der vil blive trukket et netværkskabel til inverter ind i huset og installeret et smart meter).

    Et tillægsspørgsmål. Hvor kommer Equalizeren til Easee-laderen ind i billeder? Er det også noget du har installeret i dit system?

    På forhånd tak,
    Niels

    1. Det jeg er ude efter, er de funktioner som jeg kan se Zappi har. At jeg i løbet af dagen – når jeg er på arbejde og bilen bare står derhjemme – kan sætte den til at lade med den strøm solcellerne producerer, efter husets forbrug er dækket. Og prioritere, om det er batteri eller bil der skal lades. Jeg kan bare se, at det med Zappi kræver adskillige af de der CT (clamps) installeret i eltavlen. Er det det samme med Solar Manager?

      Der vil blive trukket et kommunikationskabel fra inverter (Huawei) til eltavle og et smart meter. Kræver det også et smart meter til Easee-laderen eller kan den kommunikere med Solar Manager over WiFi?

      I kan måske høre, at jeg ikke er elektriker 😂

      1. Hej Niels. Ja det du skriver med prioritering mm. med Zappien kan den gøre, jeg er dog i tvivl om den har flere CT (clamps) end andre systemer – det tror jeg umildtbart ikke.

        Easee-laderen og Solar Manager kræver også et smart meter. Solar Manageren bliver koblet på dit hjemmenetværk med et ethernet-kabel, så den kan du placere ved din internet router. (OBS. er også lige kommet er Solar Manager Connect som sidder direkte i eltavlen)

        En vigtig ting: Easee-laderen kan desværre ikke kables med ethernet kabel, hvilket jeg synes er super ærgerligt. Derfor er det vigtig at der er god wifi-dækning i garagen/carport eller der hvor bilen holder og lader.

        Håber det giver dig lidt svar 🙂

        Hilsen Rasmus

    2. Hej Niels. Tak for din besked.

      Jeg har ikke prøvet Zappi-laderen (kun set videoer), men design og software mæssigt synes at den falder meget bagud i forhold til Easee-lader. Det skal dog lige siges at der er sker lidt på området med Easee med banlysning af den i Sverige, men de elektrikerer jeg snakker med ser pt. ingen problem i DK. Så jeg holder fast i den 😎

      For at dit solcelle-“setup” kan snakke sammen med Solar Manager, så skal det være på listen over understøttede enheder. Du kan se listen med disse enheder her:
      https://www.solarmanager.dk/support/

      Hvis du har en Huawei LUNA2000, så har den et vist allerede indbygget et smart-meter som er nødvendigt for at Solar Manageren fungerer. Men se på listen om din inverter/batteri er på listen.

      Med hensyn til Easee Equalizer, så er den en lille smart enhed, designet til at optimere din lade-oplevelse. Den opretter forbindelse til din energimåler og balancerer automatisk det samlede energiniveau mellem din lader og huset. Det giver dig mulighed for at lade smartere, sikrere, hurtigere og installere flere ladere i huset.

      Fra hjemmesiden –> Easee:
      Equalizeren tilsluttes til HAN-porten på elmåleren af typen AMS. Med en enkel 1-kliks-opsætning kommunikerer Equalizer med laderobotten/robotterne via EaseeLink.

      Jeg har ikke en Equalizer, men jeg synes den ser rigtig spændende ud. Den har på ingen måde de samme muligheder og udvidelser som Solar Manager, men den kan helt sikker opfylde manges behov.

  13. Afhængig af hvilken EL-måler du har så kan det være en langt bedre ide at kigge på Home Assistant (gratis m. integration til Easee), i stedet for at betale mange penge i indkøb og abonnement på andet udstyr.

  14. Hmm forstår det sådan at soler manager automatisk kan styre hvor mange faser min billader lader med også selvom det er er en wallbox lader og ikke en ease? Eller skal selve laseren have automatisk faseskift?

    1. Hej Christian.

      Wallbox laderen er desværre ikke under understøttet af Solar Manager. Så den kan ikke bruges.

      Laderen skal have automatisk faseskift og det har Wallboxen heller ikke. Den er desværre lidt outdated efter min mening.

  15. Hej Rasmus
    Tusind tak for endnu en fremragende og informativ video.
    Nu når du kan se alle dine enheder i huset og udenfor i Solar Manager, skyldes det så at de sidder på en bestemt type stikkontakt allesammen.
    Du nævnte det lige kort i din seneste video.
    Hvis du har tid, kan du så uddybe hvilken stikkontakter du bruger for at få fuld udnyttelse af Solar Manager.

    Med venlig hilsen
    René

    1. Hej Rene.

      Mange tak. Jeg bruger Shelly-systemet. Shelly har en masse produkter lige fra smarte lyskilder til sikkerhed og energimåling. Jeg bruger deres en del af deres Shelly Plus 1PM til måling af strømforbrug på vaskemaskine, tørretumbler, ovn, ventilation mm.

      Se mere på link her:
      https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.bytestack.sonnenbuddy&hl=en_US

      Desuden bruger jeg mange af disse Shelly Plus Plug S til måling af strøm på elcykel-lader, støvsuger, varmvandsbeholder mm.

      Se mere på link her:
      https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-plus-plug-s/shelly-plus-plug-s-black

      Så der er bare om at komme igang. Det tager dog om sig og man får lyst til at måle strømforbruget på alt. Så det løber op i dimser som skal måle strømmen 🙂

  16. Hej Rasmus

    Jeg har lige et par spørgsmål

    1. Har du prøvet andre typer/modeller smart plugs sammen med Solarmanager? Kan se at du lige nu bruger Shelly

    2. Til foråret er jeg fætrdig med min nye pool med varmepumpe. Hvordan styrre jeg så min pumpe/filter og varmepumpe via Solar Manager?
    (Det er måske også et Shelly modul?😊)

    Hilsen Peter

    1. He Peter.

      1. Jeg har desværre kun prøvet Shelly relæer og plugs sammen med Solar Manager. De er dog billige og de har været utrolig stabile. Jeg har været med tilfreds med Shelly. De har også et godt interface og brugervenligheden er i top.

      2. På din varmepumpe skal du se efter logoet “SG-ready” så er den højst sandsynlig kompatibel med Solar Manager via evt. et shelly relæ. Det virker fint i min varmepumpe som laver de varme vand i huset. Jeg styrer timer på pumpen og varmeren i Solar Manager. Måske jeg lige skal lave en video hvor jeg viser det.

  17. Hej Rasmus

    Kunne jeg få dig til at tage et screen print af din opsætning af Sonnen batterierne.

    Mvh
    Peter

      1. Hej Rasmus

        Tusinde tak for billederne, det er den samme opsætning jeg har, men jeg har lidt problemer med at batterierne ligesom gå i standby kl 00.30 nå de har været helt opladet, Pascal har opdateret til den nye firmwaren, men den gjorde det igen i nat, jeg har dog kun haft SM i små 3 uger, så der bliver testet. Har du prøvet at sætte batterierne på active, jeg få en fejl 3 når jeg prøver.
        Mvh
        Peter

        1. Hej Peter.

          Jeg havde faktisk ikke set muligheden med Active/Passive Control og Charge/Discharge. Den mulighed må være kommet i en opdatering fornylig. Har Pascal sagt at det skulle det være op og kører?

          Jeg får også fejl 3, når jeg sætter den til active. Der står “Write error” – Enhed kan ikke skrives, muligvis deaktiveret interface.

          1. Hej Rasmus

            Ja det er en fed mulighed til at styre batterierne på, jeg har skrevet den fejl 3 for Pascal, så må vi se om det er noget der kan fixes.

            Rent nysgerrighed har du mulighed for forecast på dine batterier, tror ikke jeg har muligheden,det skulle være der hvor man sætter time of use til mit anlæg er fra maj 2018.

            Mvh
            Peter

  18. Hej Rasmus.

    Jeg har stort samme setup som dig med et Sonnen anlæg dog med et 15kW batteri.
    Nu får jeg om kort tid en elbil og man kan jo som udgangspunkt ikke få refusion for elafgiften for den strøm man bruger på elbilen, når man har solceller.
    Jeg kan dog se at firmaer som Clever og Looad faktisk giver refusion på den strøm som bliver taget fra nettet og brugt til at oplade elbilen. Man skal derfor samtidig bruge dem som elselskab så de kan se både hvor meget strøm ladeboksen lader med og hvor meget der faktisk går ind i huset.
    Men, hverken Clever eller Looad kan integrere Solar Manager i deres styringer, så udnyttelsen af solstrømmen bliver ikke optimal hvis man skal styre det selv manuelt.
    Det tætteste jeg er kommet på en løsning med både optimal udnyttelse af solstrøm og samtidig få refusion for elafgiften er ved at bruge Looad hvor man i Easee laderen kan slå dem til/fra som ladeoperatør og derved bruge deres løsning om vinteren og så om sommeren lade Solar Manager overtage styringen.
    Der er dog et manuelt stykke arbejde ved at skulle slå til og fra og i overgangsperioderne kan det jo være man skal gøre det flere gange.

    Spm 1: Har du en løsning eller hørt/set en løsning hvor man på en mere automatisk måde både kan få optimal udnyttelse af solstrømmen og samtidig på refusion på den strøm man bruger til at oplade elbilen?

    Spm 2: Har du oplevet nogle problemer med opladningen af elbilen hvis opladningen starter og stopper flere gange i samme opladninsproces (f.eks i løbet af en dag hvor der solen kommer og går)? Kan det ske at opladningen ikke vil starte automatisk igen hvis overskudsstrømmen på et tidspunkt kommer under 1,4kW og derefter over igen hvorved opladningen burde starte igen?

    Mvh. Philip

    1. Hej Philip
      Tak for dit spørgsmål og beklager det sene svar. Jeg viste ikke at Looad også var begyndt at med refusion for elafgiften hvis man har solceller. Tak for den info.

      Det er en kreativ måde du har tænkt i forhold til styring med Looad om vinteren og Solar Manager om sommeren. Tænker det vil kunne lade sig gøre, men det lyder lidt besværligt i længden. Hvor meget kører du om året? Kan det virkelig svare sig?

      1. Nej. Ikke hvad jeg ved af. Der findes ikke en løsning pt. men mon ikke der kommer noget på et tidspunkt. Flere og flere får solceller.

      2. Jeg oplever ikke at opladning ikke vil starte igen. Det har kørt fint hele sommeren. Hvilken bil har du?

      Hilsen Rasmus

Leave a Reply